Avatar

VÝBER UČENÍKA JE AKO PUZZLE

17 marca 2016
No Comments
2 194 Views

výber učeníka, VÝBER UČENÍKA JE AKO PUZZLEV 2. Timotejovi 2, 2 nás Pavol nabáda: „A to, čo si skrze mnohých svedkov počul odo mňa, predkladaj verným ľuďom, ktorí budú schopní učiť aj iných.“ Tento verš naznačuje, že máme starostlivo vyberať svojich učeníkov, t. j. zvažovať, do koho budeme investovať svoj život. Pavlov výraz „schopní učiť iných“ naznačuje, že by sme mali rozsudzovať, či náš potenciálny učeník je skutočne schopný učiť iných. V článku Ako si vybrať učeníka sme spomínali, že náš budúci  učeník by mal mať určité PLUSy (Prístupnosť, Láska k Bohu a k ľuďom, Učenlivosť, Spoľahlivosť).

Nemohol by však potom niekto namietať, že sme príliš predpojatí, prieberčiví alebo že niekomu nadŕžame viac než iným?

Každý líder by mal vedieť čeliť takejto kritike a mal by na ňu byť pripravený. Mnohým sa totiž bude zdať, že výber učeníkov má nádych elitárstva alebo vyberania si toho najlepšieho. A čo tí, ktorí nám „nepasujú do obrazu“? Tí, ktorí sú príliš „obyčajní“ alebo sú naopak nejakým spôsobom iní? Azda nie sú pre Boha rovnako dôležití? Samozrejme sú! Až tak, že práve kvôli nim je podľa Pavla výber učeníkov pri duchovnej multiplikácii taký kľúčový.

Rohy a okraje ako prvé

Ak budeš aj ty čeliť takejto kritike, môžeš použiť ilustráciu so skladačkou. Predstav si, že skladáš puzzle so scenériou farmy. Čo urobíš na začiatku? Hľadáš rohy. Keď ich rozmiestniš na správne miesta, horúčkovito začneš pátrať po bočných dielcoch. Keď potom pozorne preskúmaš vrchnák škatule, začneš hľadať dieliky s určitými farbami, napríklad tie, ktoré zobrazujú stodolu či traktor. A napokon sa pomaly a prácne snažíš zapasovať aj tie ostatné, najťažšie zaraditeľné kúsky, kým obrázok nebude hotový.

A teraz skús odpovedať na otázku: naznačuje hľadanie rohových a bočných dielikov, že ten, čo skladá puzzle, je jednostranne naklonený „rohom“? Alebo že uprednostňuje „okraje“? Sú „rohy“ a „okraje“ cennejšie, obľúbenejšie alebo dôležitejšie? Sú „stredné dieliky“ menejcenné“? Môžeme sa na vykašľať, ignorovať ich, nevážiť si ich alebo ich nemať radi?

Stred je rovnako dôležitý

Odpoveď na tieto rétorické otázky je samozrejmá. A v tom je tá irónia. Veď práve preto, lebo tie dieliky uprostred sú také dôležité – keďže tam bude dopadať zrak pozorovateľa, keď bude skladačka hotová – začneme najskôr tak usilovne pátrať po rohoch a okrajoch. Tie sú totiž strategické, ak chceme tie stredné diely dostať na svoje miesto. Ak však začneme od stredných dielov, skladačka nám zaberie celú večnosť. Preto začni od rohov a dokončíš ju za neporovnateľne kratší čas.

Keďže každý jeden človek v tvojej škole, práci či meste má pre Ježiša takú dôležitú hodnotu, začni budovať multiplikačnú reťaz od mužov a žien, ktorí majú kľúčový dosah na urýchlenie a zjednodušenie tohto procesu. Práve oni budú tvoje „rohy“ a „boky“.

Pustiť sa do kolosálnej úlohy duchovnej multiplikácie so sebou prináša výzvy zvonka aj zvnútra. Je pravdepodobné, že budeš čeliť kritike, útokom nepriateľa aj množstvu vlastných pochybností. Preto začni budovaním hodnotných, živých učeníckych vzťahov s potenciálnymi lídrami, z ktorých budeš čerpať povzbudenie a silu do ďalšej práce.

Na zamyslenie a aplikáciu:
  1. Čo mal poľa teba na mysli Pavol, keď povedal Timotejovi, aby  to, čo skrze mnohých svedkov počul odo neho, predkladal „verným ľuďom, ktorí budú schopní učiť aj iných“ (Tim 2, 2)?
  2. Ako sa táto schopnosť môže prejavovať v našom dnešnom svete?
  3. Ak ešte nemáš učeníkov: Kto by mohli byť tvoje „rohy a boky“? Kto sú kľúčoví ľudia v tvojom okolí, ktorí majú potenciál zasiahnuť iných ľudí tam, kde sú? Modli sa za to, aby chceli byť vedení v učeníctve a oslov ich s touto ponukou.
  4. Ak už máš učeníkov: Majú tvoji súčasní učeníci potenciál „učiť iných“? Ak áno, realizujú tento svoj potenciál? Diskutujte o tom spolu a motivuj ich, aby si aj oni našli vlastných učeníkov, ak ešte nemajú. Ak tento potenciál nemajú alebo ho z nejakého dôvodu nechcú realizovať, modli sa a pros Boha, aby ti ukázal, ako by si mal ďalej postupovať v týchto vzťahoch.